دعای فرج مهاجر - مطالب شهریور 1395
مهاجر
العالم لغیره والعابدلنفسه
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

 فضیلتی دیگر از ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) که در کتب اهل سنت به آن اشاره شده است، ازدواجی که به‌دستور خداوند صورت گرفت، همان عقد آسمانی و بابرکت که مورد تایید خداوند قرار گرفت، و ای کاش مهاجر و انصار این فضیلت‌ها را نادیده نمی‌گرفتند، و پشت نمی‌کردند و به جای دانستن صِرف، عمل و تبعیت می‌کردند.

نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به حضرت زهراء (سلام الله علیها) فرمودند: «ای حبیبه من، آیا نمی‌دانی كه خداوند بر سراسر عالم نظر افكند و از میان تمام مخلوقات پدرت را برگزید و او را برای رسالت انتخاب كرد. سپس نگاه دیگری به عالم  انداخت و شوهر تو علی (علیه السلام) را انتخاب كرد. به من وحی كرد كه تو را به عقد و ازدواج علی (علیه السلام) در بیاورم. من خاتم انبیاء و گرامی‌ترین انبیاء و مخلوقین هستم، نزد خدا؛ و وصی من بهترین اوصیاء و محبوب‌ترین انسان‌ها نزد خداست، كه همسر تو است.»[1]
عده‌ای کوتاه فکر و حسود از قریش و مهاجرین، نسبت به این ازدواج و مَهر بسیار کم اعتراض کردند، اما نبی مکرم اسلام خطاب به آن‌ها گفتند: «ازدواج علی و فاطمه به دست من نبود، بلکه امر ازدواج به‌دستور خداوند بود.»[2] یعنی وحی الهی بود و عقد این دو آسمانی بود.





افرادی اصرار دارند به این‌که آیه تطهیر شامل زنان پیامبر هم می‌شود، تا در نتیجه به مقصودشان برسند و اثبات کنند که عایشه هم، جزء آیه تطهیر می‌باشد. «وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیراً.[احزاب/33] و در خانه‏‌هاى خود بمانید، و هم‌چون دوران جاهلیّت نخستین در میان مردم ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زكات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت كنید؛ خداوند فقط مى‏‌خواهد، پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.»
و این در حالی است که می‌توان از کتب اهل سنت خلاف آن را  ثابت کرد. در این نوشتار به سه مورد از کتب معتبر اهل سنت اشاره می‌کنیم، تا حقیقت برای افراد منصف و بصیر روشن گردد.

1- از زید بن ارقم پرسیدند: آیا اهل بیت پیغمبر، زنانشان هستند؟ گفت: نه و به خدا سوگند یک زن، عمری با مردی زندگی می‌کند و طلاق می‌گیرد و به خانه پدرش برمی‌گردد.[1]
2- هم‌چنین امام «نووی» در «شرح صحیح مسلم» می‌گوید: در معظم روایات «غیر از صحیح مسلم» زنان پیغمبر جزء اهل‌بیت ایشان نیستند.[2]
3- آقای «آلوسی سلفی» در کتاب تفسیرش به صراحت می‌گوید: همسران پاکیزه پیغمبر، در اهل‌بیتی که یکی از ثقلین هستند، داخل نیستند.[3]
برای رسیدن به حقیقت همین سه مورد کافی است، تا در تشخیص اشتباه نکنیم. کمی انصاف و منطق به‌دور از تعصب برای بیداری و آگاهی کافی است، عجله نکنیم، حقیقت در کنار ماست، دور نشویم. ان‌شاءالله.
خواننده محترم و عزیز برای تحقیق بیشتر می‌توانید به مقالات زیر مراجعه فرمایید.[4]

پی‌نوشت:

[1]. صحیح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج 4، ص 1874، ح 2408«فَقُلْنَا من أَهْلُ بَیتِهِ نِسَاؤُهُ قال لَا وأیم اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَکونُ مع الرَّجُلِ الْعَصْرَ من الدَّهْرِ ثُمَّ یطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إلی أَبِیهَا»
[2]. شرح صحیح مسلم، نویسنده: النووی، جلد: 15، وفات: 676، رده: مصادر حدیث سنی – فقه، خطی: خیر، سال چاپ: 1407 - 1987 م، ناشر: دار الکتاب العربی - بیروت – لبنان، ج 15، ص 180، باب من فضائل علی بن أبی طالب رضی الله عنه«والمعروف فی معظم الروایات فی غیر مسلم أنه قال نساؤه لسن من أهل بیته»
[3]. روح المعانی؛ شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، الناشر دار إحیاء التراث العربی، مکان النشر بیروت، ج 22، ص16 «أن النساء المطهرات غیر داخلات فی أهل البیت الذین هم أحد الثقلین» 
[4]. آیا آیه تطهیر در شان زنان پیامبر نازل شده است؟
متعلق اراده در آیه تطهیر
مخالف شأن نزول آیه تطهیر




پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ «آلوسى» مفسّر معروف اهل سنّت و نویسنده تفسیر مشروح و بزرگ‏ «روح المعانى»‏ است. او در شرح و تفسیر آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكافِرینَ.[مائده/67] اى پیامبر! آن‌‎چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا به مردم برسان و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‌‏اى، خداوند تو را از خطرات احتمالى مردم، نگاه مى‌‏دارد و خداوند، جمعیّت كافران (لجوج) را هدایت نمى‏‌كند.»
وقتى به جریان غدیر مى‌‏رسد، مى‏‌گوید: «ابن جریر طبرى» از مورّخان معروف اهل سنّت، دو جلد كتاب پیرامون احادیث غدیر نوشته است. سپس (براى این‌‎كه به راحتى از كنار این كتاب رد شود) بدون بحث و بررسى پیرامون روایات این كتاب مى‏‌گوید: «این دو كتاب احادیث صحیح‏ و ضعیف را با هم مخلوط كرده است.» سپس از «ابن عساكر» نقل مى‌‏كند كه وى احادیث فراوانى در مورد خطبه و حادثه غدیر نقل كرده است، ولى ما تنها احادیثى را از او مى‏‌پذیریم، كه از خلافت على سخن نگوید![1]

این سخن، هر انسان منصفى را در اعجاب و حیرت فرو مى‌‏برد. آیا ما مى‌‏توانیم به بهانه این‌‎كه در كتابى احادیث ضعیف و غیر معتبر وجود دارد، تمام آن كتاب را مردود بدانیم؟ انصافاً كه این، سخن خنده‌‏دارى است. ولى بدتر از آن و عجیب‌تر و دردناک‌تر از آن سخن، سخنى است كه در مورد روایات ابن عساكر مى‏‌زند. كه این سخن نهایت عناد و دشمنى او را با حقّ و حقیقت و اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) مى‌‏رساند. مگر علی با شما چه کرده است؟ آه و افسوس از این همه عداوت.


 پایگاه جامع فرق، ادیان ومذاهب- یکی از آیات شاخص در خصوص شأن اهل‌بیت، آیه 23 سوره مبارکه شوری است. خداوند در این آیه می‌فرماید: «... قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی الْقُربی‏ وَ مَن یَقتَرِف حَسَنَةً نَزِد لَهُ فیها حُسناً...[شوری/23] بگو: من بر ابلاغ رسالتم که شما را به چنین جایگاهى مى‌رساند، هیچ مزدى جز دوستى با خویشانم از شما نمى‌خواهم، و هر کس کارى نیکو کند (به خویشان پیامبر مودّت داشته باشد) براى او در کار نیکویش پاداش نیک مى‌افزاییم.»
با رجوع به کتب تفاسیر درمی‌یابیم که چهار تفسیر در مورد این آیه وجود دارد:
1) برخی از مفسرین می‌گویند منظور از ذوى القربى نزدیكان پیغمبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) است. که جمعى از مفسران اهل‌سنت، و تمامی مفسران شیعه این معنا را برگزیده‌اند، و روایات فراوانى نیز در این زمینه نقل کرده‌اند كه به آن اشاره خواهیم كرد.
2) برخی دیگر از مفسرین گفتند که منظور از ذوی القربی این است كه اجر و پاداش رسالت، دوست داشتن امورى است كه شما را به قرب الهى دعوت مى‌كند. که این تفسیر را كه جمعى از مفسران اهل‌سنت انتخاب كرده‌اند، به هیچ‌وجه با ظاهر آیه سازگار نیست.
3) بعضی از مفسرین دیگر قائل شدند که مراد از ذوی القربی این است كه شما بستگان خودتان را به‌عنوان پاداش رسالت، دوست بدارید و صله رحم به‌جا آورید. همان‌گونه که واضح است در این تفسیر، هیچ تناسبى میان رسالت و پاداش آن وجود ندارد، زیرا دوست داشتن بستگان، چگونه می‌تواند اجر رسالت قرار داده شود؟
4) برخی دیگر گفته‌اند که منظور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) این است كه پاداش من این است كه خویشاوندى مرا نسبت به خود محفوظ دارید، و به‌خاطر این‎كه با اكثر قبایل شما رابطه خویشاوندى دارم، مرا آزار ندهید.

اما آن‌چه که از روایات در ذیل این آیه به‌دست می‌آید، تفسیر اول صحیح و درست می‌باشد که در ادامه به برخی از این روایات اشاره می‌کنیم.



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic