منشاء تمام دردها و انحرافات، سفاهت و لجاجت و جهالت است  و علاج تمام امراض و دردها،  فقاهت و درایت و انصاف  است . اگر بشر به لجاجت و سفاهت برسد گمراهی فراگیر می‌شود و عصمت و فضیلت  را نادیده می‌گیرند آن وقت نتیجه‌اش این می‌شود که فاطمه رهراء را در حدّ یک زن عادی  تلقی می‌کنند. و کلام او را  نسبت به فدک  تصدیق نمی‌کنند  در حالی که عایشه در وصف فاطمه زهراء گفت: ندیدم هیچ کس را راستگو‌تر از فاطمه الّا پدرش خاتم النبیین( صلی الله علیه وآله وسلم)[1].  این کلام را از عایشه شنیدند ولی فاطمه زهراء را در احقاق حقش تصدیق نکردند.

ظلمی که باید در مقابل آن فریاد زد.  طبق کلام مفسرین سنی و شیعه هنگامی که آیه نازل شد «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا [اسراء/26] حق خویشاوندان و مسکینان و در راه ماندگان را ادا کن و هیچ اسراف‌کاری مکن» رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فاطمه را صدا زد و فدک را به وی بخشید.[2].

اما جهالت و سفاهت  و ترس و جاه طلبی باعث شد تا فدک را از حضرت زهراء بگیرند. [3] چرا حضرت دنبال حقش بود و فدک را طلب کرد؟ چرا احقاق حق کرد و در راستای آن روشن گری کرد؟رنج پنهان او چه بود که هرچی فریاد زد کسی به دفاع از حقش قیام نکرد؟  کسی که می دانست از اهل بیت نخستین فردی است که به رسول خدا ملحق می‌شود، چنین کسی برای نان خودش غصه نمی‌خورد. برای گرسنگی بچه‌اش رنج  نمی‌دید. کسی که خدا در قرآن در باره او واهل بیت(پنج تن)  فرموده است: «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً [انسان/9] ما شما را بخاطر خدا اطعام مى‌كنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى‌خواهیم‏»[4]

وقتی که سه روز گرسنگی می‌کشد، نان از بچه‌اش می‌برد و از خودش قطع می‌کند و به یتیم و مسکین و اسیر می‌دهد، دنبال مال دنیا نمی‌رود. حضرت «آیت الله العظمی وحید خراسانی» در رابطه با رنج پنهان و رنج‌های فاطمه زهراء می‌فرماید:«در واقع حضرت دنبال فدک نبود، دنبال ابن بود که اگر امروز حق دختر خاتم از بین برود فردا با حق امت چه خواهدشد، درد زهراء  این بود ، رنج او ابن بود که اگر امروز کسی به جای پیامبر بنشیند که مساله‌ی ارث را بلد نیست، و حقی مسلّم به نام فدک را غصب می‌کند،  فردا دیگری (خلیفه دوم) که حکم تیمم را بلد نیست،[5] به جای کسی که خاتم الانبیاء و مرسلین است می‌نشیند. اگر اینان نشستند، فردا «ولید بن عبدالملک» خواهد نشست. بعد «هارون» خواهد نشست، «مامون» خواهد نشست و نتیجه‌ی بعثت انبیاء باطل خواهد شد. رنج و درد پنهان فاطمه زهراء این بود.[6]

نتیجه: احقاق حق فاطمه زهراء از فدک، آینده‌نگری و بصیرت حضرت را می‌رساند.رنج پنهان حضرت زهراء از احقاق حقش، آینده‌نگری و هدایت‌گری امت بود.در واقع رنج و درد و فریاد فاطمه زهراء برای نجات بشریت بود.  فدک زمینه و مقدمه‌ای بود برای افشاگری و دفاع از ولایت که حق اصلی از دست رفته، اهل بیت بود. کلید بصیرت و راز سعادت و هدایت، در گرو دشمن‌شناسی است، که حضرت زهراء (سلام الله علیها) به نحو احسن افشاگری کرد و حجت را بر همه تمام کرد.
خواننده عزیز و محترم برای آگاهی بیشتر از ظلم‌ها و رنج‌ها و فضیلت‌های حضرت زهراء می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه فرمایید.[7]

 

پی نوشت:
[1]. الحاكم النیشابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای405 هـ)، المستدرك علی الصحیحین، ج 3، ص 175، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولی، 1411هـ -« عَنْ عَائِشَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا، أَنَّهَا كَانَتْ إِذَا ذُكِرَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ: " مَا رَأَیْتُ أَحَدًا كَانَاصدَقَ لَهجَه مِنْهَا إِلا أَنْ یَكُونَ الَّذِی وَلَدَهَا ".هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَی شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ.»
 الهیثمی، مجمع الزوائد، مصادر حدیث سنى – فقه، دار الكتب العلمیة - بیروت – لبنان، 1408 - 1988 م، ج9،ص201،« . وعن عائشة قالت ما رأیت أفضل من فاطمة غیر أبیها قالت وكان رواه الطبرانی فی الأوسط وأبو یعلى إلا أنها قالت ما رأیت أحدا قط أصدق من فاطمة ، ورجالهما رجال الصحیح»
 أبو یعلى الموصلی، مسند أبی یعلى، مصادر حدیث سنى – عام، تحقیق : حسین سلیم أسد، دار المأمون للتراث، چاپ : الأولى،1408 - 1988 م،ج8، ص153،ح 4700« قالت عائشة ما رأیت أحدا قط أصدق من فاطمة غیر أبیها وكان بینهما شئ فقالت یا رسول الله سلها فإنها لا تكذب»
 [2]. تاریخ طبری، طبری، دار الکتب العلمیة، بیروت، ج 2، ص 138،« فکانت خیبر فیئا للمسلمین و کانت فدک خالصة لرسول الله لأنّهم لم یجلبوا علیها بخیل و لا رکاب.»
الدر المنثور، سیوطی، دارالفکر، بیروت، ج 5، ص 273،« و أخرج البزّار و أو یعلی و إبن أبی حاتم و إبن مردویه عن أبی سعید الخدریّ قال: لمّا نزلت هذه الآیة «وآت ذا القربی حقّه» دعا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فاطمة فاعطاها فدک.».
[3]. مسلم النیسابوری، صحیح مسلم، دار الفكر - بیروت – لبنان،ج5، ص152، باب الحکم الفی،« فلما توفى رسول الله صلى الله علیه وسلم قال أبو بكر انا ولى رسول الله صلى الله علیه وسلم فجئتما تطلب میراثك من ابن أخیك ویطلب هذا میراث امرأته من أبیها فقال أبو بكر قال رسول الله صلى الله علیه وسلم ما نورث ما تركنا صدقة...»
[4]. زمخشرى محمود، الكشاف عن حقائق غوامض التنزیل‏، اهل سنت، الكتاب العربی‏،بیروت، 1407ق، ج‏4، ص: 670،(ذیل آیات 11-22سوره انسان)«و عن ابن عباس رضى اللّه عنه: أنّ الحسن و الحسین مرضا، فعادهما رسول اللّه صلى اللّه علیه و سلم فی ناس معه، فقالوا: یا أبا الحسن، لو نذرت على ولدك‏ ، فنذر علىّ و فاطمة و فضة جاریة لهما إن برآ مما بهما: أن یصوموا ثلاثة أیام، فشفیا و ما معهم شی‏ء، فاستقرض علىّ من شمعون الخیبری الیهودی ثلاث أصوع من شعیر...»
بیضاوى، عبد الله بن عمر، أنوار التنزیل و أسرار التأویل‏،دار احیاء التراث العربى‏، بیروت، 1418ق، ج‏5، ص: 270، (سوره انسان، ذیل آیه 11-12) «فطحنت فاطمة صاعا و اختبزت خمسة أقراص فوضعوها بین أیدیهم لیفطروا، فوقف علیهم مسكین فآثروه و باتوا و لم یذوقوا إلا الماء و أصبحوا صیاما، فلما أمسوا و وضعوا الطعام وقف علیهم یتیم فآثروه، ثم وقف علیهم فی الثالثة أسیر ففعلوا مثل ذلك، فنزل جبریل علیه السلام بهذه السورة و قال خذها یا محمد هناك اللّه فی أهل بیتك...»
[5]. مسلم النیسابوری، صحیح مسلم، دار الفكر - بیروت – لبنان،ج1، ص193، باب تیمم،« ان رجلا اتى عمر فقال إنی أجنبت فلم أجد ماء فقال لا تصل فقال عمار اما تذكر یا أمیر المؤمنین أذانا وأنت فی سریة فأجنبنا فلم نجد ماء فأما أنت فلم تصل واما انا فتمعكت فی التراب وصلیت فقال النبی صلى الله علیه وسلم إنما كان یكفیك ان تضرب بیدیك الأرض ثم تنفخ ثم تمسح بهما وجهك وكفیك فقال عمر اتق الله یا عمار قال إن شئت لم احدث به»
 الإمام أحمد بن حنبل، مسند أحمد، مصادر حدیث سنى – فقه، دار صادر - بیروت – لبنان، ج4،ص319، حدیث عمار بن یاسر رضى الله عنه« قال كنا عند عمر فاتاه رجل فقال یا أمیر المؤمنین انا نمكث الشهر والشهرین لا نجد الماء فقال عمر اما أنا فلم أكن لأصلی حتى أجد الماء فقال عمار یا أمیر المؤمنین تذكر حیث كنا بمكان كذا ونحن نرقى الإبل فتعلم انا أجنبنا قال نعم قال فانى تمرغت فی التراب فاتیت النبی صلى الله علیه وسلم»
[6]. حضرت آیت الله وحید خراسانی، کتاب حلقه وصل رسالت و امامت، نشر: قم، مدرسه الامام باقرالعلوم، چاپ سوم، 1391ش،ص49-50-51
[7]. تحلیلی بجا و زیبا از فلسفه صبر حضرت علی، بر دستان بسته و فدک از دست رفته
دو رکن از ارکان وجودی امیرمؤمنان علی (علیه السلام)
خطاب حضرت زهراء به مهاجمین در دفاع از ولایت
اسنادی تلخ و سوال برانگیز از ناراحتی حضرت زهراء در معتبرترین کتب اهل سنت
خطابی از دل اندوهگین فاطمه درخطبه فدکیه
تصریح عملی پیامبراکرم در ابلاغ فضایل حضرت زهراء
شش ماه حضور و سلام، یعنی حجت تمام
برداشت زیبا وبحق دوعالم سنی ازحقیقت مباهله
ترس اُسقف نصرانی از نَفَس فاطمه زهراء