دراین نوشتار سعی برآن شده است که  اسناد تاریخی نارضایتی و واکنش  حضرت زهراء سلام (الله علیها) را نسبت به  خلیفه مسلمین«ابوبکر» به صورت سوالی از معتبرترین کتب اهل سنت یعنی «صحیح بخاری و صحیح مسلم» بیان شود  تا راهی  و سرنخی باشد برای شناخت حق از باطل.

چرا فاطمه زهراء، (سلام الله علیها) از ابوبکر ناراحت بود؟ چرا این ناراحتی تا آخر عمر ادامه داشت؟  چرا حضرت زهراء از ابوبکر غضب‌ناک و روی گردان بود؟ چرا تا آخر عمر رضایت حاصل نشد؟ [1]

اگر فاطمه زهرا از آن دو نفر راضی شده بود، چرا وصیت كرد كه او را شبانه دفن كنند و هیچ یك از كسانی را كه به وی ستم روا داشته اند، برای تشییع جنازه و نماز خبر نكنند؟[2]

چرا حضرت علی (علیه السلام )که افضل امت بعد از پیامبر اکرم  بود.[3] تا قبل از وفات حضرت زهراء( مدت شش ماه)  با ابوبکر بیعت نکرد؟ [4]

چرا حضرت علی (علیه السلام)، هنگام دفن و نماز بر حضرت زهراء ابوبکر را خبر نکرد؟ چرا تنها دختر و یادگار پیامبر اکرم غریبانه و مظلومانه و شبانه به خاک سپرده شد؟ [5]
و ابن درحالی است که فاطمه زهراء  برترین زنان عالم است.[6] و تمام افعال و کلام او بر همگان حجت است  چون او معصوم است. حالا اگر امر دایر بشود در  انتخاب و دفاع از حضرت زهراء نسبت به ابوبکر   طرفدار چه کسی خواهیم بود؟ آیا وجدانا شش ماه بیعت نکردن حضرت علی با خلیفه مسلمین( ابوبکر) نشانی بر  یافتن حقیقت نیست؟ [7]

آیا ناراحتی و غضب حضرت زهراء اتمام حجت نیست بر همگان؟ مگر نه این است که اذیت و ناراحتی حضرت زهراء، اذیت وناراحتی پیامبر اکرم است؟[8] و این درحالی است که خداوند متعال  خطاب به پیامبرش در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً .آن‌ها كه خدا و پیامبرش را آزار مى‏دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و براى آن‌ها عذاب خواركننده‏اى آماده كرده است. [احزاب/57]

نتیجه: حقیقت مثل روز روشن است البته برای کسی که منصف باشد و خودش را به خواب نزده باشد. اهل سنت با این روایات نارضایتی حضرت زهراء چه کار می‌خواهند بکنند؟ چگونه جواب می‌دهند؟ آیا حق را به فاطمه زهراء می دهند یا نه؟ این جاست که منصف و  محب واقعی اهل بیت مشخص می‌شود...
 

پی‌نوشت:
[1]. البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 3، ص 1126، ح2926، باب فَرْضِ الْخُمُسِ، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.« فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلی الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتی تُوُفِّیَتْ. فاطمه دختر رسول خدا از ابوبكر ناراحت و از وی روی گردان شد و این ناراحتی ادامه داشت تا از دنیا رفت.»
البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.« فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ علی أبی بَكْرٍ فی ذلك فَهَجَرَتْهُ فلم تُكَلِّمْهُ حتی تُوُفِّیَتْ فاطمه بر ابوبكر غضب كرد وبا وی سخن نگفت تا ازدنیا رفت»
البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 6، ص 2474، ح6346، كتاب الفرائض، بَاب قَوْلِ النبی (ص) لا نُورَثُ ما تَرَكْنَا صَدَقَةٌ، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.« فَهَجَرَتْهُ فَاطِمَةُ فلم تُكَلِّمْهُ حتی مَاتَتْ. پس فاطمه از ابوبكر كناره گیری كرد وبا وی سخن نگفت تا از دنیا رفت.»
[2]. البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.« وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلی الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّی علیها»« فاطمه پس از رسول خدا شش ماه زنده بود و چون از دنیا رفت همسرش علی شبانه او را دفن كرد و به ابوبكر خبر نداد و خودش بر بدن فاطمه نماز خواند»
[3]. روایات افضیلت حضرت علی (ع) در معتبرترین کتب اهل سنت
تجلی صفات انبیاء در حضرت علی(علیه اسلام)
[4]. صحیح البخاری، البخاری، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع،1401 - 1981 م، باب غزوه خیبر، ج5،ص83، نرم افزار مکتبه اهل بیت« وعاشت بعد النبی صلى الله علیه وسلم ستة أشهر فلما توفیت دفنها زوجها على لیلا ولم یؤذن بها أبا بكر وصلى علیها وكان لعلى من الناس وجه حیاة فاطمة فلما توفیت استنكر على وجوه الناس فالتمس مصالحة أبى بكر ومبایعته ولم یكن یبایع تلك الأشهر»
[5]. مسلم النیسابوری، صحیح مسلم، دار الفكر - بیروت – لبنان، باب قول النبی صلى الله علیه وسلم لا نورث ما تركنا فهو صدقة، ج5، ص154، «فوجدت فاطمة على ابن بكرفی ذلك قال فهجرته فلم تكلمه حتى توفیت وعاشت بعد رسول الله صلى الله علیه وسلم ستة اشهر فلما توفیت دفنها زوجها علی بن أبی طالب لیلا ولم یؤذن بها أبا بكر وصلى علیها على وكان لعلى من الناس وجهة حیاة فاطمةفلما توفیت استنكر على وجوه الناس فالتمس مصالحة أبى بكر ومبایعته ولم یكن بایع تلك الأشهر فأرسل إلى أبى بكر ان ائتنا ولا یأتنا معك أحد ( كراهیة محضر عمر بن الخطاب )»
[6]. آلوسى سید محمود، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم،‏ دارالكتب العلمیه‏،بیروت‏ف 1415ق، ج2ص149الی 151«والذی امیل الیه ان فاطمه البتول افضل النساء المتقدمات والمتاخرات«آلوسی عالم سنی در تفسیرش نوشته است: «برترین زن دنیا از ابتدای دنیا تا آخر آن، فاطمه بتول است، از جهت این‌که پاره تن رسول الله است و از جهات دیگر نیز، حتی اگر به نبوت حضرت مریم هم معتقد بشویم، باز حضرت فاطمه (سلام‌ الله‌ علیها) برتر است، و بر این اساس حتی به برتری حضرت فاطمه بر عایشه هم تصریح کرده است.
سیوطى، عبدالرحمن بن ابى‏بكر، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، كتابخانه آیة الله مرعشى نجفى،قم، 1404ق، ج2ص32«أربع نسوة سادات عالمهن مریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم و خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد(صلى الله علیه و سلم) و أفضلهن عالما فاطمة»
[7]. صحیح البخاری، البخاری، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع،1401 - 1981 م، باب غزوه خیبر، ج5،ص83، نرم افزار مکتبه اهل بیت« وعاشت بعد النبی صلى الله علیه وسلم ستة أشهر فلما توفیت دفنها زوجها على لیلا ولم یؤذن بها أبا بكر وصلى علیها وكان لعلى من الناس وجه حیاة فاطمة فلما توفیت استنكر على وجوه الناس فالتمس مصالحة أبى بكر ومبایعته ولم یكن یبایع تلك الأشهر»
[8]. مسلم النیسابوری، صحیح مسلم، دار الفكر - بیروت – لبنان، باب فضائل فاطمة بنت النبی علیها الصلاة والسلام، ج7،ص141، «إنما فاطمة بضعة منى یؤذینی ما آذاها»
صحیح البخاری، البخاری، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع،1401 - 1981 م، باب مناقب المهاجرین وفضلهم، ج4،ص210،« ان رسول الله صلى الله علیه وسلم قال فاطمة بضعة منى فمن أغضبها أغضبنی»