علمای بزرگ اهل سنت و نخبگان علمای تشیع روایتی را نقل کرده‌ا‌‌ند که متن آن بابد مورد دقت قرار بگیرد. کیفیت روایت قابل تامل و تدبر است و حجت را بر همه تمام می‌کند.

«جابر بن عبدالله» گفت: «شنیدم که رسول اکرم سه روز قبل از ارتحالش به علی بن ابی طالب چنین فرمود: سلام خدا برتو باد ای پدر دو ریحانه( حسن وحسین سلام الله علیهم) به تو درباره‌ی ریحانه‌ام در دنیا سفارش می‌کنم. به زودی دو رکن تو منهدم می‌شود، و خدا خلیفه‌ی من بر تواست.( چون خبر این مصیبت برای حضرت علی کمرشکن بود نبی مکرم اسلام با این جمله« و خدا خلیفه‌ی من بر تواست» او را تسلیت داد و آرام کرد.
چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وفات كردند؛ علی (علیه السلام) فرمودند: این یكی از رکن‌هایی بود كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به من فرمودند. چون فاطمه (سلام الله علیها) وفات كردند؛ فرمودند: این رکن دوم است كه رسول خدا  فرمودند.»[1]

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در تفسیر این حدیث می‌فرماید: «حقیقت رُکن این است که موقع منهدم شدن دیگر بدلی برایش نیست  و در واقع، آن از دست رفته دیگر جایگزین ندارد. رکن امیرالمومنان علی (علیه السلام) از دست رفت، شخصیتی که حقیقت رکنیتش، با شناخت وجود علی شناخته می‌شود .
حضرت علی باب الله و حبیبب الله و وجه الله است او رکن اولیاءالله است آن وقت چنین موجودی، رکن وجودش، نقطه‌ی اتکایش، همه هستیش، فاطمه زهراء است. این‌جاست که باید فهمید حضرت زهراء کیست؟  کجایند افرادی که این مطالب را بفهمند، امیرالمومنان کیست؟ او رکن اولیاء خدا است، اولیاء الله چه کسانی هستند که امیرمومنان رکن آن‌هاست؟ اولیاء الله آن‌هایی هستند که خداوند در وصف آنان  فرموده است [ أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ آگاه باشید که اولیای خدا نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند.یونس/62] اینها همگی، با این ویژگی ممتاز  از اول  و آخرشان، رکنشان امیرالمونین (علی علیه السلام) است.

حالا آن کسی که خودش رکن تمام اولیاء خدا است باید دید رکن او کیست؟ کسی نیست جز فاطمه زهراء. این است که می‌گوییم چه کسی است که  صدیقه کبری را شناخته؟ کسی فهمیده فاطمه زهراء کیست؟ به قدری ساحت، بلند است. یه قدری مقام منیع است که حتی در عالم بقاء هم درک نمی‌شود. آن وقت چنین کسی  زود از این دنیا رفت، چه جور از دنیا رفت؟»[2] کاری کردند که آرزوی رفتن کرد و به همسرش (علی علیه السلام) تاکید کرد که در تشیع جنازه و دفنم  به  احدی اعلام نکن.[3] ودر مورد قبرش هم در روایت آمده است که تا قیامت این قبر مخفی است.[4]

عجب چینشی! فضیلت و منزلت بی‌نهایت، مصیبت و مظلومیت هم بی‌نهایت.آیا مظلوم‌تر و داغ دیده تر از فاطمه زهراء  در عالم کسی هست؟ 

سوزنده تراز داغ تو داغی نبود     پژمرده تراز تو گل بباغی نبود
روشن‌گر دل‌هایی واما افسوس     بر گم‌شده  قبر تو چراغی  نبود

لینک‌های مربوط به مقام ومنزلت و مظلومیت حضرت زهراء (سلام الله علیها) تقدیم محضر شریف شما خواننده محترم وعزیز. برای آگاهی بیشتر می‌توانید رجوع کنید.[5]

 

پی‌نوشت:
[1]. الفایق فی غریب الحدیث، الزمخشری، مصادر حدیث سنى ، چاپ : الأولى، 1417 - 1996 م، دار الكتب العلمیة – بیروت،ج1، ص162« أبا الریحانتین أوصیك بریحانتی خیرا فی الدنیا قبل أن ینهد ركناك . فلما مات رسول الله صلى الله تعالى علیه وسلم قال علی : هذا أحد الركنین ، فلما ماتت فاطمة قال : هذا الركن الاخر»
تاریخ مدینة دمشق، ابن عساكر، مهمترین مصادر رجال سنى ، تحقیق : علی شیری ، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت – لبنان، 1415ق، ج14، ص166« جابر بن عبد الله قال قال رسول اله لعلی سلام علیكم أبا الریحانتین أوصیك بریحانتی من الدنیا من قبل أن ینهد ركنی والله عز وجل خلیفتی علیك قال فلما مات النبی قال علی هذا أحد الركنین...»
معانی الأخبار، شیخ صدوق‏، جامعه مدرسین‏،قم، چاپ اول، 1403ق،ص403، ح69،«قَالَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ‏ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع قَبْلَ مَوْتِهِ بِثَلَاثٍ سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْكَ یَا أَبَا الرَّیْحَانَتَیْنِ أُوصِیكَ بِرَیْحَانَتَیَّ مِنَ الدُّنْیَا فَعَنْ قَلِیلٍ یَنْهَدُّ رُكْنَاك..»
[2]. حضرت آیت الله وحید خراسانی، کتاب حلقه وصل رسالت و امامت، نشر: قم، مدرسه الامام باقرالعلوم، چاپ سوم، 1391ش، ص194
[3]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار( ط- بیروت)، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، 1403ق،ج43، ص214« وَ غَسِّلْنِی وَ كَفِّنِّی بِاللَّیْلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِیَ السَّلَامَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة..»
[4]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار( ط- بیروت)، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، 1403ق،ج43، ص215« انْسَدَّ الْقَبْرُ وَ اسْتَوَى بِالْأَرْضِ فَلَمْ یُعْلَمْ أَیْنَ كَانَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.»
[5]. خطابی از دل اندوهگین فاطمه درخطبه فدکیه
خطاب حضرت زهراء به مهاجمین در دفاع از ولایت
تصریح عملی پیامبراکرم در ابلاغ فضایل حضرت زهراء
شش ماه حضور و سلام، یعنی حجت تمام
برداشت زیبا وبحق دوعالم سنی ازحقیقت مباهله
ترس اُسقف نصرانی از نَفَس فاطمه زهراء