سوال و جواب در مورد علت انتخاب مذاهب اربعه اهل سنت و مذهب تشیع این است که اگر پیامبر اکرم روز قیامت از من شیعه بپرسد و یا این‌که خداوند عزوجل روز قیامت مرا به محاکمه بکشد که چرا تو شیعه شدی و پیرو اهل بیت هستی؟ چه کسی به تو گفته شیعه باشی؟ و پیرو علی بن ابی‌طالب باشی؟

بی‌درنگ خواهم گفت طبق روایاتی که از شما در حق حضرت علی (علیه السلام) نقل شده. چون پیامبراکرم فرمودند: «بهترین و برترین مخلوقات، علی بن ابی‎طالب است.»[1] و خطاب به حضرت علی فرمودند: «كسانى‌كه ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌‏اند، بهترین مخلوقاتند؟ این تو و شیعیان تو هستید، و وعده‏‌گاه من و شما كنار حوض كوثر است.»[2] و هم‌چنان فرمودند: «حق با على است و على با حق، حق آن‌جا گردد كه على باشد و جنگ و دشمنی با علی، جنگ با من است و صلح و مدارا با علی، صلح با من است.»[3] و در جای دیگر رسول خدا به عمار گفت: «اى عمار! هرگاه على (علیه السلام) را دیدى كه به راهى مى‌‏رود و تمامى مردم به راهى دیگر، تو راه‏ على‏ را بگیر و انتخاب کن، زیرا على تو را از راه هدایت خارج نمی‌کند و به گمراهى نمى‏‌كشاند.»[4] این‌ها دلایل من بود. یعنی حجت دارم و می‌توانم دفاع کنم و حقانیت تشیع و پیرو مذهب علی بن ابی‌طالب را اثبات کنم.

شما ای اهل سنت چه مذهبی دارید؟ آیا حنفی؟ یا مالکی و شافعی و حنبلی؟ اگر خدا و پیامبر از شما سؤال کنند، چرا حنفی یا مالکی و غیره هستی؟ چرا این چهار مذهب؟ چه پاسخی می‌دهید؟ 

این همه فقه در طول تاریخ آمده و رفته‌اند، مگر تنها این چهار مذهب را داشته‌اید؟ این مذاهب در قرن دوم وسوم ایجاد شده‌اند؛ ابوحنیفه و امام مالک قرن دوم و امام احمد بن حنبل و امام شافعی قرن سوم می‌زیسته‌اند. یعنی اینها دویست سال بعد از پیامبر روی کار آمده‌اند.[5] ولی علی بن ابی‌طالب در دامان پیامبر اکرم بزگ شده است، و فقه و مذهب علی همان مذهب رسول اکرم می‌باشد، مگر حضرت علی فقه ندارد؟ اگر فقه و حکمت ندارد، پس چگونه پیامبر اکرم فرمودند: مردم! علی دروازه شهر علم و دانش من است. من سراى حكمتم و على دروازه آن، هر كس مى‌خواهد از آن بهره برد، باید نزد على برود.[6] و اگر فقه دارد، پس چرا فقه امام علی بن ابی‌طالب را کنار گذاشتید و فقه مالکی، حنفی و غیره را انتخاب کردید؟ محب علی و اولاد علی بودن و حرف زدن از اهل بیت، بدون عمل کردن به فقه آن‌ها کافی نیست؛ نامه محبوب را می‌خوانند و عمل می‌کنند، نه این‌که به آن پشت کنند و دم از دوستی بزنند.

پی‌نوشت:

[1]. بهترین مخلوقات !
[2]. الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، جلال الدین السیوطی، مصادر تفسیر سنى، دار المعرفة للطباعة والنشر - بیروت – لبنان، ج6،  ص379«والذی نفسی بیده ان هذا وشیعته لهم الفائزون یوم القیامة ونزلت ان الذین آمنوا وعملواالصالحات أولئك هم خیر البریة فكان أصحاب النبی صلى الله علیه وسلم إذا أقبل على قالوا جاء خیر البریة وأخرج ابن عدی وابن عساكر عن أبی سعید مرفوعا على خیر البریة * وأخرج ابن عدی عن ابن عباس قال لما نزلت ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة قال رسول الله صلى الله علیه وسلم لعلى هوأنت وشیعتك یوم القیامة راضین مرضیین  وأخرج ابن مردویه عن علی قال قال لی رسول الله ص ألم تسمع قول الله ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خیر البریة أنت وشیعتك وموعدی وموعدكم الحوض إذا جثت الأمم للحساب تدعون غرا محجلین لى الله علیه وسلم»
[3]. الخطیب البغدادی، تاریخ بغداد، مهمترین مصادر رجال سنى، تحقیق : دراسة وتحقیق : مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمیة - بیروت – لبنان،1417ق، ج14، ص322« سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول: علی مع الحق والحق مع علی ، ولن یفترقا حتى یردا علی الحوض یوم القیامة»
[4].الخطیب البغدادی، تاریخ بغداد، مهمترین مصادر رجال سنى، تحقیق:دراسة وتحقیق : مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمیة-بیروت- لبنان،1417ق،ج13،ص188«علقمة والأسود قالا أتینا أبا أیوب الأنصاری عند منصرفه من صفین فقلنا له یا أبا أیوب إن الله أكرمك بنزول محمد ( صلى الله علیه وسلم ) وبمجئ ناقته تفضلا من الله وإكراما لك حتی أناخت ببابك دون الناس»«أبا أیوب الأنصاری یقول : سمعت النبی صلى الله علیه وآله یقول لعمار بن یاسر : تقتلك الفئة الباغیة وأنت مع الحق والحق معك ، یا عمار ! إن رأیت علیا قد سلك وادیا وسلك الناس وادیا غیره فاسلك مع علی ودع الناس ، إنه لن یدلك على ردی ولن یخرجك من الهدى ا عمار انه من تقلد سیفا أعان به علیا " على عدوه قلده الله یوم القیامة وشاحا " من در ، ومن تقلد سیفا أعان به على علی قلده الله یوم القیامة وشاحا من نار»
[5].چگونگى رسمیت یافتن مذاهب اربعه اهل سنت
[6]. جلال الدین السیوطی، الجامع الصغیر، مصادر حدیث سنى – عام، سال چاپ : 1401 - 1981 م، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع – بیروت، ج1،ص415«أنا دار الحكمة ، وعلی بابها»« أنا مدینة العلم ، وعلی بابها ، فمن أراد العلم فلیأت الباب» 
عساكر، تاریخ مدینة دمشق، مهمترین مصادر رجال سنى، تحقیق: علی شیری،سال 1415ق، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت – لبنان، ج42، ص378

تهیه وتنظیم: مصطفی پورصدوقی