یکی از فضیلت‌های انحصاری حضرت زهراء (سلام الله علیها) مقام استجابت دعای آن حضرت است که حاکی از مقام عصمت می‌باشد. 
اُسقف نصرانی، حقیقت «مباهله» را خوب فهمیده بود؛ او دانست که اگر فاطمه زهراء (سلام الله علیها) با همسر و فرزندانش آمین بگویند، هیچ فرد مسیحی در دنیا باقی نخواهد ماند. به تمام اهل نجران اعلام کرد: «چهره‌هایی رو به ما می‌آیند که این چهره‌ها اگر بخواهند، کوه را از ریشه می‌کنند و تمام این وادی به نار شعله‌ور خواهد شد. اگرلب به دعا گشایند، دست به طرف آسمان بلند کنند، از تمام نصاری در روی زمین یک نفر باقی نخواهد ماند. گفت: به هیچ قیمت نباید اینان دست به دعا بردارند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم وقتی بیرون آمد، فرزندش حسین را در آغوش گرفته بود و دست در دست امام حسن و پشت سر او فاطمۀ زهرا و پشت سر فاطمه علیّ‌بن ابی‌طالب. وضع بیرون آمدن این‌چنین بود. بعد به اهل بیتش فرمود: آن‌گاه که من دعا کردم، شما آمین بگویید.»[1] معنای این جمله چیست؟ 
ای فخر رازی! ای مفسرین اهل سنت! که واقعه را نقل کردید، معنای این جمله، این است که عمل پیامبر انعکاس وحی است و آمین فاطمه زهرا، حاکی از مقام استجابت دعای اوست. 
یعنی نَفَس فاطمه زهرا و آمین او تاثیر گزار است. سنّت چنین است که دعای زهرا (علیها السلام) حجت است.
ادامه مطالب مراجعه کنید.....
اگر دست پیغمبر (صلی الله علیه وآله) بالا می‌رود،در کنارش چهار دست دیگر همراه این دست به طرف آسمان بالا میرود. اگر مطلب این چنین باعظمت است، این خاندان چه جایگاهی دارند؟ علی (علیه السلام) کیست؟ فاطمه زهراء (علیهاالسلام) کیست؟ که فضیلتشان موجب افضلیت دین بر سایر ادیان می‌گردد.
خلاصه این‌که  ارزش روایت به قیمت درایت آن است، نقل روایت و ذکر فضیلت تنها کافی نیست. از خدا توفیق تفقّه و تفکر در روایات را می‌خواهیم ا‌ن‌شاءالله.
درآخر شما خواننده حقیقت جو و بصیر را دعوت می‌کنم به مطالعه مقالات زیر.[2]

پی‌نوشت:

[1]. زمخشرى محمود، الكشاف عن حقائق غوامض التنزیل‏، تفسیر اهل سنت،  دار الكتاب العربی‏، بیروت، 1407ق،ج1، ص368-369« فأتى رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و سلم و قد غدا محتضنا الحسین آخذاً بید الحسن و فاطمة تمشى خلفه و علىٌّ خلفها و هو یقول: «إذا أنا دعوت فأمّنوا» فقال أسقف نجران‏ «3»: یا معشر النصارى، إنى لأرى وجوها لو شاء اللَّه أن یزیل جبلاالكشاف من مكانه لأزاله بها، فلا تباهلوا فتهلكوا و لا یبقى على وجه الأرض نصرانی إلى یوم القیامة،» «و قدمهم‏ فی الذكر على الأنفس لینبه على لطف مكانهم و قرب منزلتهم، و لیؤذن بأنهم مقدمون على الأنفس مفدون بها. و فیه دلیل لا شی‏ء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء علیهم السلام. و فیه برهان واضح على صحة نبوة النبی صلى اللَّه علیه و سلم لأنه لم یرو أحد من موافق و لا مخالف أنهم أجابوا إلى ذلك.»
فخر رازى، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب‏، تفسیر اهل سنت،  دار احیاء التراث العربی‏،بیروت، 1420ق،ج8، ص247« كان رسول اللّه صلى اللّه علیه و سلم خرج و علیه مرط من شعر أسود، و كان قد احتضن الحسین و أخذ بید الحسن، و فاطمة تمشی خلفه، و علی رضی اللّه عنه خلفها، و هو یقول، إذا دعوت فأمنوا، فقال أسقف نجران: یا معشر النصارى، إنی لأرى وجوها لو سألوا اللّه أن یزیل جبلا من مكانه لأزاله بها، فلا تباهلوا فتهلكوا و لا یبقى على وجه الأرض نصرانی إلى یوم القیامة،»« روی‏ أنه علیه السلام لما خرج فی المرط الأسود، فجاء الحسن رضی اللّه عنه فأدخله، ثم جاء الحسین رضی اللّه عنه فأدخله ثم فاطمة، ثم علی رضی اللّه عنهما ثم قال: إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً و اعلم أن هذه الروایة كالمتفق على صحتها بین أهل التفسیر و الحدیث.»
بیضاوى، عبد الله بن عمر، أنوار التنزیل و أسرار التأویل‏، تفیسیر کلامی اهل سنت، دار احیاء التراث العر‏بى، بیروت، 1418ق، ج2، ص20-21« فأتوا رسول اللّه صلّى اللّه علیه و سلّم و قد غدا محتضنا الحسین آخذا بید الحسن و فاطمة تمشی خلفه و علی رضی اللّه عنه خلفها و هو یقول: إذا أنا دعوت فأمنوا، فقال أسقفهم یا معشر النصارى إنی لأرى وجوها لو سألوا اللّه تعالى أن یزیل جبلا من مكانه»«. و هو دلیل على نبوته و فضل من أتى بهم من أهل بیته.»
[2]. شش ماه حضور و سلام، یعنی حجت تمام
تصریح عملی پیامبراکرم در ابلاغ فضایل حضرت زهراء
خلقتی از میوه بهشتی در منابع اهل سنت
ارادت به اهل‌بیت در کلام واشعارعالم سنی

تهیه وتنظیم: مصطفی پورصدوقی