در منابع اهل سنت فضایل زیادی از حضرت زهراء نقل شده است که ما در این‌جا فقط  یک مورد را ذکر می‌کنیم که در مورد خلقت جسمانی حضرت زهراء (سلام الله علیها) است. فضیلتی از عایشه روایت شده كه فرموده است:

«مى‌دیدم رسول خدا نسبت به فاطمه بیشتر محبت مى‌كند و دست و صورت او را مى‌بوسد. عرض كردم، اى رسول خدا! چرا این قدر فاطمه را مى‌بوسى؟ فرمود: اى حمیرا! وقتى مرا به آسمان بردند و به بهشت در آوردند ، پاى درختى از درختان بهشت ایستادم، كه هرگز چنین درخت زیبایى و چنین برگ‌هاى سفیدى و میوه پاكیزه‌اى ندیده بودم، یكى از آن میوه‌ها را چیدم و خوردم، آن میوه نطفه فاطمه شد، كه اینك هر وقت مشتاق بوى بهشت مى‌شوم، آن بوى را از فاطمه (سلام الله علیها) استشمام مى‌كنم، اى حمیرا! فاطمه مثل زنان دیگر نیست، او حیض نمى‌بیند، چنان‌كه زنان دیگر مى‌بینند.»[1]

به‌راستی این مطالب به کجا منتهی می‌شود؟ خیلی دقت می‌خواهد، فقط کافی است این‌چنین فکر کنیم، اگر ماده‌ی بدن باید از درخت گرفته شود که آن درخت در بهشت منحصر به فرد است و از میوه‌ی چنین درختی، خمیر مایه یک بشر اتخاذ شود، روحی که به این بدن تعلق می‌گیرد، چه روحی باید باشد؟ چه نفسی باید باشد؟ اگر این را کسی بفهمد، آن وقت می‌فهمد، چرا باید گفت:......

«اللهم انی اَسالُک بفاطمة وابیها وبَعلِها وبنیها.» یعنی اول فاطمه زهراء را واسطه و محور توسل قرار می‌دهیم، چون خلقت فاطمه زهراء از نور عظمت خدا است.[2]
فضیلتی به این بزرگی را به‌خاطر تبعیت از هوا و هوس و قدرت‌طلبی به فراموشی سپردند، حق این بدن پاک بهشتی را اداء نکردند، بدن از درخت طوبی، روح از نور عظمت خدا، آن وقت این بدن مجروح در دل شب، مخفیانه، زیر خاک برود و کنار این بدن، مرد عالم امکان، علی مرتضی بگوید: «پس از او صبرم از دست رهیده و تاب و تحملم به پایان رسیده، زهراء از دستم جدا شد. وای که پس از او دیگر نه افلاک را آرامشی است و نه خاک را پیرایشی، فراق فاطمه تیر غم بر دلم نشاند، از اندوه، خواب در دیدگانم نیاید و از غم، عقده دلم نگشایم.»[3]
خواننده عزیز! برای آشنایی بیشتر با فضایل حضرت زهراء از کتب اهل سنت می‌توانید به مقالات زیر مراجعه فرمایید.[4]

پی‌نوشت:

[1]. الطبرانی، المعجم الكبیر، مصادر حدیث سنى – عام، تحقیق وتخریج : حمدی عبد المجید السلفی، چاپ : 1404 - 1984 م، دار إحیاء التراث العربی،ج22، ص401، باب«ومن مناقب فاطمه»« فقلت یا رسول الله إنی أراك تفعل شیئا ما كنت أراك تفعله من قبل فقال لی یا حمیراء أنه لما كان لیلة أسری بی إلى السماءأدخلت الجنة فوقفت على شجرة من شجر الجنة لم أرى فی الجنة شجرةهی أحسن منها حسنا ولا أبیض منها ورقة ولا أطیب منها ثمرة فتناولتثمرة من ثمرتها فأكلتها فصارت نطفة فی صلبی فلما هبطت الأرض واقعت خدیجة فحملت بفاطمة فإذا أنا اشتقت إلى رائحة الجنة شممت ریح فاطمة یا حمیراء إن فاطمة لیست كنساء الآدمیین ولا تعتل كمایعتلون»
جلال الدین السیوطی، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، مصادر تفسیر سنى، دار المعرفة للطباعة والنشر - بیروت – لبنان،ج4، ص153، «سورة الاسراء»« فتناولت ثمرة من ثمرتها فأكلتها فصارت نطفة فی صلبی فلما هبطت الأرض واقعت خدیجة فحملت بفاطمة فإذا أنا اشتقت إلى رائحة الجنة شممت ریح فاطمة»
[2]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار( ط- بیروت)، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏،بیروت، 1403ق، ج43، ص12«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ‏ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِنُورِهَا وَ غَشِیَتْ أَبْصَارَ الْمَلَائِكَة»ابن بابویه، محمد بن على،‏ معانی الأخبار، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1403ق، ص64، ح16
[3]. نهج البلاغه، حضرت علی بن ابی‌طالب، گردآوری : سید شریف رضی،  مترجم محمد دشتی، چاپ هفتم ،انتشارات پیام عدالت، تهران، 1386ش، خطبه 202ص 300 «الشکوی من ظلم الامة.» «فلقد استرجعت الودیعه واخذت الرهینة اماحزنی فسرمد.»
[4].شش ماه حضور و سلام، یعنی حجت تمام
تصریح عملی پیامبراکرم در ابلاغ فضایل حضرت زهراء

تهیه تنظیم: مصطفی پورصدوقی