حقیقت یافتنی است در کنارشماست

درمسجدالحرام بعد ازنماز باحالی سرشار ازآرامش وخوشحالی به طرف مرقد رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)نشستم وباحال خوشی که داشتم  بلند  گفتم «السلام علیک یا رسول الله» ناگهان جوانی که کنارم نشسته بود به من نگاهی کرد ولبخندی زد، من هم دستم رادراز کردم  وباب دوستی راآغاز کردم . گفتم: اسمی مصطفی من ایران  (مااسمک ومن این انت  ) گفت: عماد هستم اهل  اهل مصر گفتم: تابه حال ایران آمده ای؟ گفت نه  نیامده‌ام  گفتم لاباس یعنی خیالی نیست من هم مصر نیامده‌ام، آن جوان بالبخندی زیبا گفت میشه چند سوال ازشما بکنم اجازه است؟ گفتم انا فی خدمتک بفرمایید، چرا بااین فاصله زیاد یا رسول الله گفتی؟  مگر پیامبر سلام ما  را می‌شنود؟ من هم با لبخندی صمیمانه دست به شانه اش زدم وگفتم مگر شما خودت همین جا در تشهد نمازت نگفتی السلام علیک ایها النبی ورحمة الله برکا‌ته پس بین صدازدن من وشما فرقی نیست هر دو یا رسول الله گفتیم از راه دورپس چنین سلامی آن هم به صورت خطاب چه معنایی دارد؟ در ضمن انبیاء سلام ما را می‌شنوند وجواب سلام رابه اذن خداوند برمی‌گردانند ودر قبرهایشان زنده هستند، طبق احادیثی که  مورد قبول همه مذاهب اسلامی  است . [1]

جوان  گفت: شما شیعیان،  رسول الله وائمه  را عبادت می‌کنید وروبه قبر آنها می‌ایستید ودست به دعا بلند می‌کنید وحاجت می‌طلبید.

گفتم: اولا هیچ مسلمانی اموات را عبادت نمی کند.

ثانیا:...........

ما اعتقاد داریم وروایت هست که امام صادق علیه السلام فرمودند«شایسته است  زائر پس از خواندن زیارت روبه قبله کند ودست به دعا بلند کند» [2]

 واین کار رامستحب می‌دانیم اما خلاف آن اشکال ندارد ومنافاتی با نیت افراد وعبادت خداوند  ندارد. همانطور که امام مالک بن انس در جواب سوال ابوجعفر المنصور که پرسید آیا روبروی قبله دعا کنم یا روبروی قبر پیامبر؟ ومالک جواب داد رویت رابرنگردان پیامبر فقط وسیله است[3] وشفاعت واستغفار توسط پیامبر اکرم به اذن خداوند است« مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ‏[بقره/255]كیست كه در نزد او جز به فرمانش شفاعت كند»

و «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً[نساء/64] و اگر این مخالفان، هنگامى كه به خود ستم مى‏كردند و فرمانهاى خدا را زیر پا مى‏گذاردند به نزد تو مى‏آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش مى‏كردند؛ و پیامبر هم براى آنها استغفار مى‏كرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان مى‏یافتند»

وما شیعیان در شبهای جمعه که دعای کمیل می‌خوانیم می‌گوییم  «الهی وربی من لی غیرک یعنی خدایا کسی غیر از تورا معبود واله خود نمی‌دانم»[4]

پس دوست عزیز بدان هرگز ما شیعیان امامان خود را عبادت نکرده ونمی‌کنیم، بلکه آن‌ها راواسطه قرار می‌دهیم.

گفت: خیلی جالب بود میشه بیشتر وقتتون رابگیرم زیاد مزاحم نمی‌شم.

گفتم: خواهش می کنم، راحت باش،  گفت:  ببخشید مشرکین هم برای نزدیکی به خدا بت‌ها راواسطه قرار می‌دادند.

«وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏‏[زمر/3] و آنها كه غیر خدا را اولیاى خود قرار دادند و دلیلشان این بود كه: «این‌ها را نمى‏پرستیم مگر بخاطر اینكه ما را به خداوند نزدیك كنند»

وشما شیعیان هم امامان خود راواسطه قرارمی دهید پس« ما الفرق بینکم »چه  فرقی بین شماست؟ خندیدم وگفتم جواب شما راخود آیه داده است فرقش در جمله «وما نعبدهم» است زیرا آیه شریفه فرموده مشرکین بتها راپرستش  وعبادت می‌کردند وشرک آنها به جهت عبادت کردن بتها بوده است وبتها را مستقل ودر عرض خداوند قرارمی‌دادند  ولی ما شیعیان هرگز غیر خدا را عبادت وپرستش نمی‌کنیم ومستقل از اذن خداوند وعنایت خدا نمی‌دانیم  وبرای امامان  واولیاء خدا نذرو سجده نمی‌کنیم واگر هم نذری برای آن‌ها می‌کنیم ثواب نذر را هدیه می‌کنیم به روح  آن‌ها به خاطر خشنودی خداوند.

وبعد درادامه گفتم اگر به کتب فقهی ما نگاه کنی متوجه می‌شوی که باالاتفاق همه علمای شیعه حکم کردند به اینکه عبادت باید قربة الی الله باشد والاّ باطل است هر عبادتی که باشد .

ودر آخر دوست عزیزمان  با تکان دادن سرش وبا تعجب  گفت ما ظاهر برخی اعمال شیعیان وگفته‌های آن‌ها را می‌بینیم وقضاوت می‌کنیم در حالی که حقیت ونیتشان چیز دیگر است ومن اصلا این مطالب رانمی‌دونستم  وتا به حال خلاف آن راشنیده بودم.

گفتم برادر عزیز  شما چقدر اهل مطالعه هستی؟ گفت وقت مطالعه ندارم همیشه مشغول کارم اما درذهنم سوالات زیادی است که چرا ما مسلمانان که خدا وقرآن وپیامبرمان  یکی است باهم اختلاف داریم ؟ حالا با این جوابهای مختصری که دادید  فهمیدم که اختلاف راعده ای ایجاد کردند وخیلی از واقعیتها را برای ما کتمان کردند وبرعکس گفتند ودشمنان  اسلام هم در این میان خیلی سوءاستفاده کردند.  به هر حال گفتگوی خیلی صمیمانه وتاثیر گذاری بود خیلی خوشحال شدم  از دیدن شما.(انا مسرور بلقائکم ) ومن هم در آخر روی اورا بوسیدم وبا او خداحافظی کردم و دو کتاب مهم وتاثیرگذار را به او معرفی کردم گفتم می‌دونم همیشه مشغول کاری اما مقداری ازوقتت را تنظیم کن وحتما دوکتاب را بگیر وبخوان . کتاب :« ثم اهتدیتم /آنگاه هدایت شدم» مولف دکترسید محمد تیجانی تونسی  وکتاب دوم «بنورفاطمه اهتدیتم / به نور فاطمه هدایت شدم »مولف عبدالمنعم حسن سودانی

وقتی دوستم  عماد رفت مدت زیادی  به فکر فرو رفتم، هم خوشحال بودم  وهم ناراحت، خوشحال ازاینکه گفتگوی صادقانه وصمیمانه بود ای کاش همه اینجوری باهم بحث می‌کردند بدون تعصب وعناد ولجبازی وناراحت ازاینکه چرا بعضی افراد حقیقت اسلام و دین حق را درست معرفی نمی‌کنند ومانع از یافتن حقیقت می‌شوند  چرا چرا؟ناگهان دستی به شانه ام زده شد گفت مصطفی جان غروب نزدیک است میای هتل یا برای نماز مغرب می‌مانی .

 

پی‌نوشت:

[1]. مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، علی بن ابی بکرالهیثمی، دارالکتب العلمیه، لبنان، بیروت،ج8ص210« الأنبیاء أحیاء فی قبورهم یصلون»
الترغیب والترهیب، الامام الحافظ زکی الدین عبدالعظیم بن عبدالقوی المنذری، دارالفکر، لبنان بیروت، 1408ق، «الترغیب فی اکثار الصلاة علی النبی»ص498 و499ح 2570 ح2573«ان الله ملائکة سیاحین فی الارض یبلغونی عن امتی السلام»«
ما من مسلم یصلی علی ألا رد الله علی روحی فأرد علیه السلام»
[2].
شیخ حر عاملى محمد بن حسن‏، وسائل الشیعة، مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، قم 1409ق، ج14، تتمه کتاب حج، ابواب المزار ومایناسبه، باب 6 زیارة النبی وآدابها ح 19353«واستقبل القبلة وارفع یدک»
[3]. السید محمد بن علوی مالکی الحسنی، الزیارة النبویه فی ضوء الکتاب والسنة، دارجوامع الکلم، القاهره، المکتبة التخصصیه للرد علی الوهابیة،1424ق،  ص 4 وص 50 «أأستقبل القبلة وأدعوام أستقبل رسول الله فقال له المالک: ولم تصرف وجهک عنه وهو وسیلتک»
[4]. المرحوم الحاج الشیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، موسسه بضعة المختار لاحیاء تراث اهل البیت، 1428ق، دعای کمیل  ص102